Από μόνη σας, είστε ένα καλός αγωγός ενθουσιασμού, αισιοδοξίας,
έμπνευσης, δημιουργίας. Αυτά τα χαρακτηριστικά τα συναντάτε στους σημερινούς
ενήλικες; Στους γονείς που σας εμπιστεύονται τα παιδιά τους στον χώρο σας;
Ευχαριστώ πολύ για τα καλά λόγια!
Μοιάζουν σαν αυτοεκπληρούμενη προφητεία... Θέλω να πω, όταν κάποιος θεωρεί ότι
είσαι ενθουσιώδης, αισιόδοξος, εμπνευσμένος και δημιουργικός, πώς να είσαι κάτι
λιγότερο; Τέτοια λόγια σου δίνουν και τη δύναμη να είσαι καλύτερος! Αυτό
αναζητούν και οι γονείς και τα παιδιά, όταν έρχονται στο χώρο μας: δύναμη για
να προσπαθήσουν και έμπνευση για να πιστέψουν στον εαυτό τους. Ευτυχώς, οι γονείς
που έχω γνωρίσει και συναναστρέφομαι, είναι κι οι ίδιοι «καλοί αγωγοί» αγάπης
και τρυφερότητας, οπότε μιλάμε για έναν όμορφο κύκλο ανατροφοδότησης και
δημιουργίας.
Πολλαπλή νοημοσύνη. Πόσο κατανοητή είναι στο σπίτι και το σχολείο;
Έχουμε τόσο συνηθίσει να
αποδεικνύουμε την εξυπνάδα μας με σύγκριση, ανταγωνισμό, προπέτεια και με
εμμονή στο «σωστό» και στο «λάθος», που μας είναι πολύ δύσκολο να «βγούμε από
το κουτί» και να δούμε ότι όλοι είμαστε έξυπνοι με διαφορετικό τρόπο. Είναι ο
τρόπος που έχουμε ανατραφεί κι εκπαιδευτεί τέτοιος, ώστε η ιδέα της Πολλαπλής
Νοημοσύνης είτε είναι πολύ ριζοσπαστική για να υιοθετηθεί, είτε ερμηνεύεται με
λάθος τρόπο. Για παράδειγμα, γονείς που έρχονται για να μου εμπιστευτούν τα
παιδιά τους, θεωρούν ότι ξαφνικά τα παιδιά τους θα γίνουν Αϊνστάιν το λιγότερο
ή με ρωτούν σε ποιο είδος νοημοσύνης υπερέχει. Ευτυχώς, σύντομα αντιλαμβάνονται
ότι το πιο σημαντικό απ’ όλα είναι τα παιδιά τους να έχουν μια ισορροπημένη
νοημοσύνη και καθαρή αντίληψη των δυνατοτήτων και ταλέντων τους, ώστε να
αποκτήσουν και υγιή εικόνα του εαυτού τους, άρα και υγιή αυτοπεποίθηση.
Περιγράψτε μας το δικό σας μοντέλο εκπαίδευσης των παιδιών στον
εκπαιδευτικό, πολιτιστικό, ψυχαγωγικό τομέα.
Αυτή η ερώτηση είναι πραγματικά
πολύ γενική! Η απάντηση θα χρειαζόταν πολλές σελίδες! Πάντως, στις 28
Φεβρουαρίου θα μιλήσω στο TedX
Ηρακλείου για μια ιδέα ενός μοντέλου εκπαίδευσης, που σκέφτομαι και σχεδιάζω
αρκετό καιρό και έχω ονομάσει “Spin”.
Από τις 28 Φεβρουαρίου κι έπειτα θα υπάρχουν περισσότερες πληροφορίες σχετικά
με αυτή την ιδέα στην ιστοσελίδα www.spinmethod.com.
Ποια είναι η ανταπόκριση/αντίδραση των παιδιών στον, πέρα από τον
παγιωμένο σύστημα του σχολείου, διαφορετικό τρόπο λήψης των πληροφοριών και
των γνώσεων;
Στην αρχή έρχονται ή πολύ
επιφυλακτικά ή πολύ δραστήρια, αν νομίζουν ότι ο χώρος είναι παιδότοπος.
Εξαρτάται τι τους έχουν πει στο σπίτι ή πώς τα έχουν προετοιμάσει. Μετά από την
πρώτη συνάντηση, τα παιδιά νιώθουν να μαθαίνουν σύμφωνα με τη φύση τους κι αυτό
είναι κάτι που δεν το αφήνουν εύκολα. Ήταν κι αυτός ένας από τους στόχους μας:
απ’ τη στιγμή που δεν μπορούμε εύκολα να αλλάξουμε εμείς το εκπαιδευτικό
σύστημα, ας προκαλέσουμε τα παιδιά μας να διεκδικήσουν αυτά τον τρόπο που
θέλουν να μαθαίνουν.
Τι νομίζετε θα ήταν αυτό που θα συμπλήρωνε ευχάριστα τις δημιουργικές
ώρες του σχολείου και το παιδί θα χαιρόταν να το μάθει και να το πάρει μαζί
του;
Το εκπαιδευτικό σύστημα που
ισχύει δεν είναι ούτε δημιουργικό ούτε ευχάριστο, αν εξαιρέσει κανείς φωτεινά
παραδείγματα εκπαιδευτικών, που δουλεύουν πολύ σκληρά για να προσφέρουν
ποιοτική εκπαίδευση. Δε μιλάμε, επομένως, για κάτι που θα «συμπλήρωνε», αλλά
για συστατικά που έκαναν στην πραγματικότητα τις ώρες του σχολείου
δημιουργικές: ανακάλυψη, πειραματισμός, κίνηση, δράση, εμπλοκή, αλληλεπίδραση,
φαντασία, ομαδικά projects,
συνεργασία και πολύ πολύ παιχνίδι.
Τα παιδιά είναι το «αύριο». Από την καθημερινή σας συνεργασία με τα
παιδιά και από ό,τι εισπράττετε από αυτά, πώς οραματίζεστε ότι θα είναι το αύριο;
Πιο αληθινό σε έκφραση
συναισθημάτων, πιο άμεσο σε συμπεριφορά και πιο δημιουργικό σε κοινωνικές
δράσεις.
Σχέση γονιών με το βιβλίο, σχέση παιδιών με το βιβλίο. Τα ποσοστά
ανάγνωσης διαφέρουν; Και γιατί, κατά τη γνώμη σας;
Οι σημερινοί γονείς είναι πολύ
συνειδητοποιημένοι σχετικά με τη μαγική επίδραση που έχουν τα βιβλία στην
ανατροφή των παιδιών, στην ανάπτυξη της νοημοσύνης τους και στη συμπεριφορά
τους στο κοινωνικό περιβάλλον. Είμαι πολύ εντυπωσιασμένη με το πόσο πολύ
διαβάζουν οι γονείς στα παιδιά τους και με τα παιδιά τους, ακόμα κι όταν εκείνα
μεγαλώνουν και μπορούν πια να διαβάζουν μόνα τους. Επίσης, όχι μόνο διαβάζουν,
αλλά και φτιάχνουν τις πιο εκπληκτικές ιστορίες! Τέτοια πράγματα δε συνέβαιναν
πριν 25-30 χρόνια που ήμουν εγώ παιδί, παρόλο που είχαμε πολύ αξιόλογα παιδικά
βιβλία. Νομίζω ότι το Διαδίκτυο έχει παίξει τον πιο σημαντικό ρόλο εδώ, δηλαδή
οι γονείς και ενημερώνονται για καλά παιδικά βιβλία από άλλους γονείς, από
διαφημίσεις, από δημοσιεύματα και κριτικές, αλλά και υπάρχουν πολλές ιδέες για
δραστηριότητες βασισμένες σε βιβλία, που τις κάνουν στο σπίτι με τα παιδιά
τους.
Περιγράψτε μας μία δυνατή εικόνα/στιγμή/ατάκα με αφορμή κάποια
δραστηριότητά σας με παιδιά.
Τι να πρωτοθυμηθώ! Καθημερινά
ακούω τις πιο απίστευτες ατάκες! Το πιο δυνατό κομμάτι που με συγκινεί κάθε
φορά είναι η έκφραση στο πρόσωπο του παιδιού που ανακαλύπτει μια νέα του
δυνατότητα ή καταφέρνει κάτι που δεν μπορούσε να καταφέρει πιο πριν. Αυτό το
«βήμα εξέλιξης», στιγμή σχεδόν κινηματογραφική, είναι ό,τι πιο δυνατό ζω
καθημερινά. Είναι ευλογία να βλέπεις τα παιδιά να μεγαλώνουν μπροστά σου και να
ξέρεις ότι έχεις συνεισφέρει κι εσύ σ’ αυτό.
Τι νέο έχετε να μας παρουσιάσετε;
Τα ανανεώνουμε όλα κάθε δύο
μήνες: διακόσμηση, εκπαιδευτικό υλικό, προγράμματα, δράσεις... τα πάντα!
Παράλληλα, συνεχίζω τη συγγραφή κάποιων βιβλίων και τη δημιουργία κάποιων
επιτραπεζίων.
Πού μπορούμε να σας συναντήσουμε;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου